Pengenalan diri... a.k.a biodata respONden...!~
RESPONDEN
UTAMA
Nama :
Azizah bt Kasa
Umur :
55 Tahun
Pekerjaan : Surirumah
Alamat :
No. 31, Jalan 5/9 West Country, 43000 Kajang, Selangor.
Puan Azizah atau lebih mesra dikenali
sebagai mak teh dilahirkan di Nibong Tebal, Pulau Pinang pada 04 Ogos 1957.
Beliau telah berkahwin dengan pasangannya Azzali bin Ismail selama 33 tahun dan
dikurniakan dua orang cahaya mata, seorang puteri dan seorang putera. Pada tahun 1980, Pn. Azizah dan keluarganya tinggal di
Bangi Lama. Pn. Azizah bekerja di Kilang Sanon Koy Yo, Bandar Baru Bangi.
Manakala, suaminya berkhidmat di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sebagai
Pekerja Rendah Awam, N11. Kini, Pn. Azizah
menetap di West Country, Kajang sebagai
surirumah sepenuh masa.
Sekarang ne baru lah...!!~
Transkripsi Penuh,, tanpa edit2 ne.. yeayy!~
Menganalisis transkripsi ini menggunakan kaedah kualitatif,,..
Akhirnya, perkara yang berlaku di kawasan setempat responden dan perkara yang berlaku di dunia pada sekitar tahun 1980-an..
Sekarang ne baru lah...!!~
Transkripsi Penuh,, tanpa edit2 ne.. yeayy!~
1. Ingat tu, ingat perkara elok ka tak elok ka? Kenangan
manis ke? Dulu, masa dulu saya di,
2. Mak teh duk sini dah 32 tahun, dulu menyewa
rumah kat Bangi Lama 14 tahun, masa duk
3. Sana banyaklah kenangan. Hantar anak pi
sekolah, pagi-pagi pi beli nasi lemak kat kedai bagi
4. Anak makan pagi. Pastu
rumah sana tu, rumah apa, sana suka hujan, bila hujan, jadi rumah
5. Kami suka
banjir, bila banjir tu, kebanyakan orang kat sana tu kebanyakan menyewa. Bila
6. Banjir tengah malam, semua pakai dapur minyak gas, minyak gas kan, habis tu,
terapung-
7. Apunglah tin minyak gas kami semua, bila bangun tengok-tengok banjir.
Sebab banjir
8. Kadang-kadang tengah malam,
kami tak sedar, tidur syok, sejuk. Satu hari tu, apa, hujan. Bila
9. Hujan tu
pula, belakang tu ada estet, dekat- dekat estet tu pula ada padang. Bila ada
padang tu
10. Pula, satu hari tu, helikopter tu tak boleh nak, nak atas panggil
apa, tak boleh naik atas, tapi
11.Dia turun ke bawah lah, dia duduk kat bawah turun
kat padang. Kami pun tak pernah tengok
12. Helikopter turun, dalam hujan-hujan tu
orang kampung, ramailah dalam 10 orang, ibu-ibu
13. Yang bapak pun semua, pergilah
tengok, tengok helikopter kat belakang estet tu, punyalah
14. Jakun. Hahaha. Anak
kecik pun, heret bawa, anak 5 6 tahun tu, heret bawak hujan-hujan. Tak
15. Palah,
pergi pasar pun seronok sana. Dekat. Pergi pasar hari, dulu 30 tahun yang lepas
pergi
16. pasar bawak 10 ringit pun dah cukup semua. Ikan, bawang, sayur semua dah
cukup. Ha,
17. kalau la ni pi kedai sekali 60 ringgit pun tak cukup lagi nak beli
barang. Hahaha, masa duk di
18. Bangi Lama tu seronok lah, macam rumah kampung.
Depan masjid, dekat dengan sekolah
19. semua. Habis tu, orang kampung kan,
biasalah, orang kampung, beramah mesra. Rumah
20. kampung, rumah kampung, Bangi
Lama. Habis tu, kalau ramai-ramai tu, kat tepi tu ada
21. sungai, kami ramai-ramai
semua pergi basuh kain kat sungai tu. Masa dulu air tu bersih. La ni
22. tak bersih
dah la sebab estet pun dah banyak. Haa. Pas tu, pergi cari kayu api dalam
hutan.
23. Situ ada pokok getah. Estet tu kan banyak pokok getah, jadi
ranting-ranting yang jatuh yang
24. pokok getah yang mati tu kami pi lah angkut.
Pergi ramai-ramai cari kayu api balik masak
25. pakai dapur kayu, seronok. Saja.
Saja pakai dapur kayu, seronok. Dapur gas pun ada jugak,
26. dapur minyak pun ada.
Haa lepas tu, saja kami masak, sebab dulu, rumah sewa kami tu, bilik
27. air dia
besar jadi kat bilik air tu lah kami buat dapur kayu, masak. Haa, nak kata apa
lagi haa.
28. Haa pastu kat Bangi Lama tu
ada jalan keta api. Kadang-kadang jalan keta api tu, tutup. Kami
29. melintas jugak
sendiri. Hahaha. Nak pi ke kedailah. Habis tu, satu hari satu malam tu, keta
30. api terbalik. Dekat dengan rumah. Yang menghairankan tu, orang keta orang yang
rumah keta
31. api yang dekat keta api tak sedar, kami yang duk jauh pula dengar
keta api jatuh. Hahaha tapi
32. kami tak pi tengok lah sebab tengah malam. Haa pagi
esok baru pi tengok. Dia langgar tu.
33. Pagar tu orang tu tak dengar agak ha, kan
keta api tak dengar, terlena agak ha, dia pun tak
34. tutup pagar. Nasib baik masa
tu keta pun tak da lalu. Tidak habis dengan keta-keta dengan
35. orang-orang
terpelanting. Dulu Bangi Lama seronok, rumah kami depan masjid, dekat pasar
36. malam, dekat pekan hari, dekat pasar, dekat sekolah. Kalau nak pi Kajang,
dulu-dulu, kalau
37. dulu nak pi Kajang, satu hari bas ada bapa kali aja. Pukul 7
pagi, kalau masuk jalan tu pukul
38. 4 petang, pukul 9, pukul 10, siang saja. Malam
dekat pukul 7 ja, eh malam dekat pukul 9.
39. Tapi kami tak pernah lah keluar
sampai malam. Pi Kajang jelah. Pi shopping lah, beli-beli
40. baju raya, baju
anak-anak. Tapi dulu seronok, pi Kajang, bawa 20 ringgit dah cukup. Kami
41. ramai
mai pi. 3 4 orang kami pi Kajang. Masa dulu Metro-metro belum ada lagi. Cuma
ada
42. Great Wall. Great Wall, Billion pun baru buat jugak. Lepas tu Kajang pun
tak sibuk sangat
43. macam la ni lah. La ni sibuk Kajang. Dulu kadang-kadang nak pi
Kajang naik moto 4
44. beranak. Dulu polis tak tahan macam la ni. Hang naik saja lah. Pernah satu hari satu malam
44. beranak. Dulu polis tak tahan macam la ni. Hang naik saja lah. Pernah satu hari satu malam
45. kami p pesta konvo UKM, masa tu umur anak
makteh yang besar yang sulung 5 tahun, yang
46. adik 2 tahun lebih. Naik lah moto,
naik-naik moto, sampai tengah jalan, topi keledar mak teh
47. pulak terpelanting.
Hahahaha tapi tak pa, masa dulu, masa 30 tahun yang lepas tu, keta tak
48. banyak
macam la ni. Tak bubuh lah tu. Main naik macam tu ja. Turun lah ambek tengah
49. jalan. Tulah sekarang ni ada MINT tu kan, sekarang panggil MOSTI. Panggil MOSTI
50. sekarang. Kat situlah jatuh. Penah lah naik moto 4 beranak jatuhlah. Haa, pegi
estet, estet
51. Bangi Lama, pi rumah kawan. Mangkit lah hujan-hujan. Hahaha. Haa
masa mula-mula dulu
52. baru duduk Bangi Lama, baru kawin, baru datang sini, anak
kecik dulu, peti ais tak da lagi
53. lah. Gaji sikit dulu 2ratus setengah. Gaji pak
teh dulu. Keja apa tak tau pula aih. Keja UKM,
54. keja-keja biasa ja lah. Habis
tu, 2ratus setengah, tak palah. P la tu, masa tu tak da moto lagi,
55. beli topi
keledar tumpang moto orang. Topi keledar ada moto tak da. Tumpang lah
bertahun-
56. tahun. Hahaha. Setahun dua tahun lah agak ha. Setahun dua tahun lah
kot. Kadang-kadang
57. pergi naik bas, kalau kawan benti, dia naik lah dengan kawan
dia moto. Gaji 2ratus setengah.
58. Bayangkanlah 33 tahun yang lepas. Lepas tu,
masa tu, barang murah. Pi Kajang pun naik bas
59. baru 5kupang. Haa. Masa dulu
tulang ayam, tulang ayam seekor seringgit, sekarang ni seekor
60. dah 4 ringgit.
Tulang ayam yang isi dia diorang buat sate tu, jadi pasar malam, pasar pagi dia
61. jual lah tu, tulang ayam seekor-seekor tu. Tu lah kenangannya. Apa lagi. Ingat
apa ha. Haa
62. habis tu pulak, bila dah tu, dah rajin masa tu, buat pula kerepek
pisang. Pak teh pi letak kat
63. UKM tu kat Kamsis, Pusanika lah apa lah. Masa dulu
2kupang kerepek pisang satu plastik. Dah tu
64. buat kuih siput, dapat lah sehari
kadang-kadang 16ringgit. Kadang-kadang habis
65. kadang-kadang tak habis.
Macam-macam jual. Beli buah cempedak, goreng, pegi jual kat
66. UKM. Pastu
lama-lama sikit, ada modal sikit, jual minyak gamat. Minyak gamat balik
67. kampung
lah beli, ambik. Jual kat sini. Masa dulu 4ringgit. La ni minyak gamat
68. dah
mahal dah. Botol besar dulu 4ringgit. Lagi ada apa. Ingat tulah, yang paling
tak lupa, tu lah, suka
69. banjir sana. Sini pulak, apa pulak, tak da apa. Sini
biasa ja sebab rumah, perumahan, biasalah
70. tak berapa campur sangat dengan
orang. Pastu mak teh pula keja. Pi pukul 7 balik pukul 6,
71. pastu balik duk dalam
rumah dah malam, esok pi lagi. Kalau nak jumpa pun masa kenduri ja.
72. Kerja kat
kilang Bandar Baru Bangi. Tak jauh lah aih, 10minit kot. Kadang-kadang naik
bas,
73. kadang-kadang pi naik moto. Tulah. 15 saat senyap. Haa lepas tu, macam ni
naik sikit, baru
74. lah pakai mesin basuh, haa.. tak beli tu lagi, beli dapur gas.
Masa dulu dapur gas tak da lagi
75. kan, tadi cerita dapur gas ni ada dapur gas
pulak dah. Beli dapur gas tu, masa tu anak mak teh
76. darjah satu baru beli dapur
gas. Haa. Beli dapur gas, lepas tu beli peti ais, peti ais pun tak
77. boleh letak
bawah, sebab rumah tu banjir. Naik atas letak kat atas. Haa rumah tu macam tiga
78. tingkat. Buh tingkat yang kedua, peti ais. Mesin basuh pun lapik dengan tong
bagi tinggi.
79. Rumah kampung biasalah. Tapi tepi jalan, seronok. Haa sekali yang
melucukan lagi satu,
80. tulah, depan rumah kami tu ada pokok kelapa satu, bila
buah kelapa jatuh, semua pakat
81. berebut, mai ambik. Sampai lah anak mak teh,
Nani tu balik kampung, dia dengar ja buah
82. kelapa jatuh dia lari pi ambik.
Hahaha. Seronok ambik buah kelapa, berebut. Duk Bangi
83. Lama tu seronoklah, tanam
pokok ubi, pokok cili, kacang panjang, pastu depan tu ada pokok
84. kuinen. Orang
punyalah orang yang lama, asal tuan rumah dia. Kita orang jagalah. Pastu
85. tanam
pokok bunga sana. Kami berlawan-lawan tanam pokok bunga. Pokok bunga sapa
86. cantik. Pegi cari baja taik kambing pagi-pagi, buh dalam pokok bunga. Ada depan
rumah tu,
87. orang tu bela kambing. Kadang-kadang beli kat India taik lembu. Dia
mai hantar seguni.
88. Seringgit dulu-dulu. Taik lembu yang campur dengan tanah tu.
Dah kering tu kan. Nak
89. tergelak sungguh lah dulu. Ingat apa lagi ha. Tak da apa
ingat, sama ja, makan pun murah
90. dulu-dulu kat kedai. Beli ikan, tulah ikan dulu-dulu kan murah. Macam kata tadi
lah bawa
91. 10ringgit pun macam-macam boleh beli. Haa. Kalau tiap-tiap hari Isnin
tu, kalau musim buah
92. tu, beli lah buah. Buah rambutan, buah durian. Jagung. Kat
pasar lah, hari Isnin ada pasar
93. sana. Hari Isnin. Lagi ada pokok apa lagi sana,
macam-macamlah pokok, haa pokok limau
94. apa, limau bali, belakang rumah tu ada.
Jamban pon tak da masa dulu sana. Kami buat
95. jamban sendiri, sewa rumah jamban
tak da kami buat sendiri. Dalam rumah, dalam kampung
96. kami tu ada 4 biji rumah
kat situ, rumah Puan Sapura tu lain lah dia orang kaya, jadi dalam 4
97. rumah tu
semua tak da jamban, termasuk rumah kami sewa. Lain, depa yang 4 rumah tu
98. berak
kat masjid, jamban masjid. Haa jadi kami buat lah jamban sendiri, bila kami
buat
99. jamban, ada selalu, selalu ada hamba Allah suka pi berak sama. Lepas tu
kami pun kunci lah 100.jamban kami. Depa duk lama tak buat jamban, kami pi pulak
buat jamban, depa pi berak
Seterusnya...,, Menganalisis transkripsi ini menggunakan kaedah kualitatif,,..
PENGENALAN
Pendekatan kualitatif adalah penyelidikan yang menggunakan analisis data
bagi menyelidik ciri-ciri yang ada pada gejala yang diselidik, dengan setiap
ciri yang ditemui akan dipastikan kewujudannya dan dihuraikan sama ada jarang
atau sering ditemui; ia juga adalah koleksi, analisis, dan tafsiran cerita
komprehensif dan data visual untuk mendapatkan gambaran tentang satu fenomena
tertentu menggunakan kaedah-kaedah kajian kualitatif didasarkan kepercayaan
yang berlainan dan direka bentuk untuk tujuan berbeza daripada kaedah-kaedah
kajian kuantitatif. (Asmah Hj.
Omar 2008:34-35. Gay, LR, Geoffrey E.Mills, & Peter Airasian. 2009:8.Neuman,
W. Lawrence.2006:15-19)
Menurut Strauss & Corbin (dalam Othman Lebar, 2007), “Secara umum
penyelidikan kualitatif bermaksud sebarang penyelidikan yang menghasilkan
dapatan yang bukan melalui prosedur statistik atau lain-lain bentuk pengiraan”.
Untuk menggunakan kaedah kualitatif, tema-tema yang terdapat dalam kaedah ini
boleh dijadikan panduan. Tema-tema tersebut merupakan hasil perbincangan
pakar-pakar penyelidikan kualitatif seperti Bogdan dan Biklen, 1982; Lincoln
dan Guba, 1985; Patton, 1990 dan Eisner, 1991 (dalam Othman Lebar, 2007, hlm.
10-11), iaitu:-
- Penyelidikan kualitatif bermula dengan pandangan bahawa terdapat pelbagai cara yang berbeza dalam memahami dunia ini. Pandangan ini mementingkan bagaimana manusia memberi makna kepada aktiviti-aktiviti dalam kehidupan mereka. Memahami dunia sebagaimana yang difahami oleh subjek kajian bukan yang difahami oleh penyelidik.
- Penyelidikan kualitatif menekankan kepada pentingnya menjalankan kajian dalam latar yang sebenar dan semulajadi. Penyelidik cuba memerhati, menjelaskan dan mentafsir latar dalam keadaan yang sebenar. Tiada cubaan dibuat untuk memanipulasikan situasi yang dikaji.
- Kepentingan memahami perspektif subjek kajian melalui pemahaman terhadap pendapat, pengalaman dan perasaan mereka secara menyeluruh.
- Pendekatan induktif digunakan dalam pengumpulan dan analisis data. Konsep dan teori dijana daripada data yang dikumpul yang boleh membantu dalam memahami fenomena yang dikaji.
- Cara utama kajian ialah participant observation, yang menekankan pengumpulan data melalui pertemuan secara langsung dengan individu-individu melalui temu bual perseorangan atau berkumpulan dan pemerhatian.
- Penyelidikan kualitatif memberi tumpuan kepada ciri-ciri khusus dan keseluruhan kes dalam usaha mencari keunikan setiap kes yang dikaji.
- Penyelidikan kualitatif mempunyai reka bentuk berkembang (emergent design) dan penyelidik memberi fokus kepada proses ini berkembang di samping hasil atau produk kajian.
Terdapat beberapa pendekatan di dalam menganalisis data
kualitatif antaranya termasuklah penceritaan, analisis konvensional dan
analisis perbincangan.
Pendekatan penceritaan adalah cara yang ideal untuk
mendapatkan pengalaman responden dan digunakan secara meluas. Menurut Musson
(1998), contohnya bagaimana pengalaman kecelaruan dan kekangan bekerja di dalam
organisasi moden serta penyuluhan fungsi individu dan organisasi. Ciri-ciri
umum menganalisis pendekatan penulisan ialah pertama, teks dirujuk di dalam
sistem Gestalt, iaitu di dalam konteks dan situasi sosial yang diuji.
Kemudian, kajian formal teks termasuklah perbezaan di antara teks yang
dijadikan penceritaan dan teks berbentuk lain.
Analisis konvensional adalah lebih kepada analisis formal
daripada perbualan seharian (Flick, 1998). Kebiasaanya, kaedah ini menggunakan
analisis teks semulajadi (transkrip rakaman video/audio) dan mencari kata kunci
utama yang terungkap di dalam pergaulan sosial. Kajian di dalam analisis
konvensional adalah terhad kepada perbualan telefon atau perbualan di dala
keluarga dan diperluaskan kepada perbualan institusi seperti mahkamah dan
pelbagai jenis temuramah. Analisis konvensional lebih tertumpu kepada elemen
interaksi sosial seperti mengambil giliran, pembukaan, penutup dan gangguan
berbanding analisis sosial (Haven, 1999). Analisis ini sangat tertumpu kepada
isu di dalam konteks.
Analisis perbincangan tertumpu kepada kedua-duanya iaitu
lisan dan penulisan yang digunakan di dalam konteks sosial. Perhatian diberikan
kepada struktur dan pengorganisasian bahasa yang menumpukan kepada penglibatan
responden serta cara persembahan dibina. Analisis perbincangan adalah
bertentangan dengan analisis kandungan di mana bahasa adalah pantulan kepada
realiti. Analisis menjadi tertumpu kepada mengenalpasti pengaturan bahasa dari
aspek corak dan perbendaharaan kata.
Berdasarkan
temu bual yang telah dijalankan, transkrip ini dibahagikan kepada dua kod iaitu
kod axial dan kod bebas.
Kod
axial adalah proses berkaitan kod kategori antara satu sama lain, melalui
gabungan pemikiran induktif dan deduktif. Bagi memudahkan proses, mencari semua
jenis hubungan berasaskan teori menekankan hubungan sebab-musabab dan perkara
yang sesuai ke dalam kerangka asas hubungan generik.
Kod
bebas ditakrifkan sebagai menamakan dan pemeringkatan fenomena melalui
pemeriksaan data yang terperinci (Strauss dan Corbin, 1998).
Berikut
adalah analisis yang dilakukan mengikut kod axial dan kod bebas.
Kod Axial
|
Line Number
|
Rumah
|
2,18,19,20,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,51,74,75,76,77,78,
79,94,95,96,97,98,99,100,101
|
Pasar
|
15,16,17,89,90,91,92,93
|
Keluarga
|
44,45,46,49,50,52
|
Pekerjaan
|
53,54,56,57,70,71,72,73
|
Aktiviti
|
3,21,22,23,24,25,26,37,38,39,40,41,42,43,47,48,55,58,59,60,
61,62,63,64,65,66,67,68,80,81,82,83,84,85,86,87,88
|
Kod Bebas
|
Line Number
|
Banjir
|
4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,69
|
Kekerapan ( Mode ).
Kod Axial
|
Kekerapan (Mode)
|
Rumah
|
29
|
Pasar
|
8
|
Keluarga
|
6
|
Pekerjaan
|
8
|
Aktiviti
|
37
|
Kod Bebas
|
Kekerapan (Mode)
|
Banjir
|
12
|
Jadual
ini menunjukkan kekerapan responden menceritakan mengenai sesuatu perkara
dengan menggunakan kaedah pendekatan kualitatif melalui penceritaan. Responden
kerap menceritakan mengenai aktiviti yang sering dilakukan di kawasan setempatnya
dan diikuti dengan keadaan rumah responden pada masa itu. Seterusnya, mengenai
pengalaman dan keadaan yang berlaku semasa banjir merupakan kod terbuka yang
diceritakan oleh responden. Kesimpulannya, responden menggunakan pendekatan
penceritaan iaitu pendekatan yang ideal untuk mendapatkan pengalaman responden
dan digunakan secara meluas.
KESIMPULAN
Menurut (Bryman, 1988), kesahan dan kejituan adalah dua
konsep asal di dalam kualitatif. Lincoln 1985, juga menegaskan bahawa
penyelidik naturalistik cenderung akan tetap sederhana dan enggan membuat
generalisasi daripada penemuan mereka. Maka isu kesahan luaran tidak penting di
dalam penyelidikan mereka. Namun, seperti yang akan dilihat, pendekatan
kualitatif perlu melihat kesahan dan kejituan malah mereka menyarankan beberapa
kriteria tambahan yang lebih penting. Walaubagaimanapun, kualiti kaedah
kualitatif yang digunakan ini dapat mampu menganalisis data yang disampaikan
oleh responden denga baik melalui pendekatan penceritaan.
Akhirnya, perkara yang berlaku di kawasan setempat responden dan perkara yang berlaku di dunia pada sekitar tahun 1980-an..
Perkara yang berlaku di kawasan setempat responden.
Berdasarkan pendekatan penceritaan responden, perkara
yang berlaku pada 30 tahun yang lalu di kawasan setempatnya iaitu di Bandar
Baru Bangi ialah kejadian banjir. Responden menceritakan keadaan yang dihadapi
olehnya dan keluarga serta penduduk setempat bagi menghadapi banjir. Pelbagai
persediaan yang dilakukan oleh responden bagi menghadapi banjir yang sering
melanda kawasan setempatnya akibat hujan lebat.
Perkara yang berlaku di dunia.
Kira-kira 30 tahun yang lalu, pada 31 Ogos 1980,
perjanjian Gdansk ditandatangani. Lech Walesa iaitu Tokoh Solidaritas Polandia
telah memimpin mogokan kalangan kapal Gdnask yang memunculkan gelombang
serangan terhadap lebih banyak negara. Walesa, seorang Katolik yang taat, setia
mengembangkan dan otoritas komunis dipaksa untuk menyerah. Kesepakatan Gdansk,
ditandatangani pada 31 Ogos 1980, memberikan pekerja Polandia hak untuk mogok.
Pada tahun 1981, Jenderal Wojciech Jaruzelski, digantikan Edward Gierek sebagai
pemimpin Partai Komunis di Polandia.
Pada bulan
Disember 1981, Jaruzelski melakukan darurat militer dan Solidarnosc ditetapkan
sebagai organisasi ilegal. Tidak lama kemudian, Walesa dan pemimpin serikat
buruh lainnya ditangkap dan dipenjarakan. Pada bulan November 1982, Walesa
dibebaskan dan diizinkan untuk bekerja di kalangan kapal Gdansk. Hukum darurat
militer dicabut pada Julai 1983, namun masih ada pembatasan yang cukup besar
pada kebebasan individu.
Seterusnya, pada 31 Ogos 1986, Pesawat Aeromexico Flight
498 terlanggar pesawat Piper PA-28 di atas Cerritos, California, mengorbankan
67 orang di udara dan 15 lagi di darat. Selain itu, pada hari yang sama,
selepas berlanggar dengan sebuah kapal kargo, kapal samudera Kesatuan Soviet
Admiral Nakhimov tenggelam ke dalam laut Hitam dalam masa 7 minit sahaja.
No comments:
Post a Comment